SKUP – går videre

Av Emmy Elizabeth Langøy og Atle Ødegård

Samskaping og kunnskapsutvikling i praksis (SKUP) er tidligere omtalt i denne bloggen. I forrige uke (26-27 april- 2022) møttes prosjektdeltakerne igjen i Angvik. Hensikten med samlingen var bl.a å få et overblikk over kvalitative metoder og gjøre noen innledende analyser av intervjuer gjort med ledere i kommunal sektor. 

SKUP er et samarbeid mellom Regionalt kunnskapssenter for habilitering (RHAB) ved NTNU, Høgskolen i Molde, Helse Møre og Romsdal og førstelinja ved kommunenes helse- og omsorgstjenester. Prosjektet bidrar med å få frem ny kunnskap om hvordan habiliteringstjenestene i første- og andrelinja fungerer når det gjelder samhandling og læring og hva som kan gjøres for å utvikle tjenestene innen dette feltet.

Angvik Gamle Handelsted. Foto: AØ

Så langt har det blitt gjennomført kvalitative intervjuer med fagkonsulenter i voksenhabiliteringstjenester (spesialisthelsetjenesten) og kvalitative intervjuer med ledere i helse – og omsorgstjenester som yter tjenester til personer med utviklingshemming i det daglige (kommune). Seinere vil det bli gjort intervju også av tjenesteytere i sistnevnte tjeneste. 

Krav om kvalitetsutvikling, kompetanseheving og forbedring av praksis stilles til alle offentlige tjenester, men innen enkelte felt framstår dette som særlig viktig. Målgruppene for habilitering er personer som har, eller står i fare for å få begrensninger i sin fysiske, psykiske, kognitive eller sosiale funksjonsevne (Helsedirektoratet, 2018), hvilket tilsier at 1) habiliteringstjenester skal ytes til personer med et stort spekter av ulike diagnoser og funksjonsutfordringer, ofte av sammensatt og kompleks karakter og 2) habilitering kan være aktuelt gjennom hele livsløpet og favne forskjellige arenaer og ulike livsområder. Dette medfører at habiliteringsfeltet er komplekst og mangfoldig med utstrakt behov for samarbeid på tvers av profesjoner og tjenestenivå, hvilket krever høy kompetanse hos aktørene i habiliteringsprosessene. En særlig utfordring da er at det i det kommunale tjenestene i hjem og dagligliv for mennesker med utviklingshemming er forholdsvis få med høyere utdanning: under 28 % har universitets-/høyskoleutdanning, og av disse kun 10,7 % vernepleiere (Fellesorganisasjonen FO 2020). 

Kommunene har ansvaret for helse – og omsorgstjenester, jmfr Helse og omsorgstjenesteloven, herunder også habilitering. Spesialisthelsetjenesten fungerer ofte som en støtte i dette arbeidet gjennom det å yte nødvendige spesialisthelsetjenester, i og utenfor institusjon (Helsedirektoratet, 2018) overfor personer med behov for slike tjenester.

Målsettingen i Stortingsmeldinga God kvalitet – trygge tjenester. 10 (2012–2013) er at forskning, innovasjon og utdanning i enda større grad enn i dag skal bidra til kvalitet i helse- og omsorgstjenesten. Det handler bl.a om ta i bruk ny kunnskap, og å stimulere til, og utnytte, praksisnær forskning i kontinuerlig kvalitetsforbedring. Godt samarbeid mellom universitets- og høyskolesektoren og helse- og omsorgssektoren er derfor av stor betydning (Meld. St. 10 (2012–2013) i slikt arbeid. SKUP har til hensikt å følge opp nettopp dette. 

Funn fra de undersøkelsene som har blitt gjort vil ligge noe fram i tid. Prosjektleder, Emmy Elizabeth Langøy, vil i samarbeid med andre prosjektdeltakere, publisere resultatene i nasjonale og internasjonale tidsskrift. Det er også planlagt deltakelse på flere konferanser i tiden som kommer. 

Referanser:

Meld. St. 10 (2012–2013) God kvalitet – trygge tjenester— Kvalitet og pasientsikkerhet i helse- og omsorgstjenesten.

Helsedirektoratet (2018) Rehabilitering, habilitering, individuell plan og koordinator. Veileder. https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/rehabilitering-habilitering-individuell-plan-og-koordinator/malgrupper-og-virkeomrade-for-veilederen/malgrupper-for-habilitering

Vi gratulerer Bjørn Kjetil Larsen med vellykket disputas

Av Atle Ødegård

Bjørn Kjetil Larsen disputerte 8 april ved Høgskulen i Volda. Bjørn Kjetil har fulgt felles PhD programmet ved Høgskolen i Molde og Høgskulen i Volda. En nærmere beskrivelse av programmet finnes her: https://www.himolde.no/forskning/doktorgrad-karriere/programmer/helse-sosialfag/

Bjørn Kjetil Larsen, PhD

Tittelen på avhandlingen var: Exploring Interprofessional Collaboration in the Field of Criminal Justice in Norway – A Mixed Methods Study of Prisoners’ Reintegration after Prison. Avhandlingen bestod av en kappe (innledningskapittel med diskusjon av prosjektets helhet) og fire publiserte artikler i internasjonale tidsskrifter. 

Førsteopponent var professor Jonathan Parker (Bournemouth University), andreopponent var førsteamanuensis Mona Jerndahl Fineide (Høgskolen i Østfold) og administrator var dosent Alf Roger Djupvik. Disputasen foregikk fysisk, samt at en rekke personer også fulgte disputasen digitalt. Etter disputasen ventet rungende applaus og mange godord fra representanter fra begge høgskolene. 

Bjørn Kjetil arbeider ved vernepleierutdanninga ved Høgskolen i Molde. To av veilederne i  PhD prosjektet, jobber samme sted, Atle Ødegård (hovedveileder) og Karl Yngvar Dale (biveileder). I tillegg var Sarah Hean, professor ved Universitetet i Stavanger, med i veilederteamet. 

Det blir nå spennende å se hva Bjørn Kjetil velger å gå videre med i sin forskning. Ut fra den responsen han har fått på forskningen så langt, ser det ut som det ligger an til mange fine muligheter for videre kunnskapsutvikling innen kriminalomsorgen.

En ny samarbeids- undervisnings- og læringskontekst i skolen?

Av: Anne Katrine Folkman, Kristina Areskoug Josefsson, Kirsten Jæger Fjetland

Covid-19 våren 2020 medførte lock-down av skolene i Norge. Dette medførte raske forandringer av hvordan undervisning og samarbeide i grunnskolene skulle gjennomføres. Studien som omtales her, utforsker læreres erfaringer med digital undervisning, ledelse og samarbeid i skolen i perioden med Covid-19, høst- og vårsemesteret 2020. 

Resultatene i studien viser at lærere, elever, foreldre og skoleledere både har store tilpassningsvilje- og kunnskaper til å håndtere nye digitale læringskontekster. Samtidig peker studien på økte forskjeller mellom lærere mht. muligheter til samarbeide med foreldre, så vel som med andre profesjoner som bidrar til trivsel og et helsefremmende læringsmiljø for elever.  Studien viser at lærere erfarer at digital undervisning i nedstengningsperioden medførte økende sosiale også økende sosiale forskjeller mellom elever mht. deltakelse sosialt-, i læringsaktiviteter og i oppnåelse av læringsresultater. Et hovedresultat i studien er at lærerne beskriver ledelse som motiverende, støttende og tilgjengelig med forståelse for den «24/7 situasjonen» lock-down medfører for lærere. Kontaktlæreres rolle og vurderinger av kompetanse i samarbeidet synes å styrkes, hvilket kan indikere at dette kan bidra til større forskjeller i deltakelse og engasjement, mellom kontaktlærere, faglærere og elever, men også andre partnere (foreldre, PPT, helsesykepleiere, miljøterapeuter osv.). De som allerede har digital kompetanse, styrker sin rolle og opplevelse av suksess. Resultatene indikerer at digital undervisning primært fører til å fremme individuelle arbeidsmetoder og ansvar for egen læring hos både elever og kontaktlærere, som samtidig kan svekke deltakelse, sosial rettferdighet og likeverd i samarbeidet. Kommunikativ ledelse fremtrer som avgjørende både for å løse samarbeid i teamene mellom kontaktlærer, faglærer og miljøarbeider utfordringer i den nye læringskonteksten, men også for å fremme et godt samarbeid lærere imellom. Resultatene gir imidlertid lite kunnskaper om hvordan ledelse bidrar til å implementere problemløsning i samarbeidet for andre samarbeidspartnere i skolen. Snarer peker resultatene på at PPT, barnevern, helsesykepleieres bidrag i samarbeidet generelt ble svekket, men også varierte med partenes evne til å endre kontaktform med ledelse, lærere og elever i en ny kontekst. 

Studien viser følgende implikasjoner for praksis: behov for å styrke kapasitet til å møte både sosiopsykologiske og pedagogiske og behov hos elever og familier i sårbare livssituasjoner, aktiv handling av eksterne samarbeidsparter for å endre kontakt- og arbeidsmåte til ny kontekst, og behov for å bevare tydelig og støttende ledelse med etablering av strategier som styrker ledelse av brede demokratiske prosesser i læring og undervisning. 

Les mer: 

Anne Katrine Folkman, Kristina Areskoug Josefsson & Kirsten Jæger Fjetland (2022) Norwegian Teachers’ Experiences with Distance Teaching and Online Schooling During the COVID-19 Pandemic, Scandinavian Journal of Educational Research, DOI: 10.1080/00313831.2021.2021445

Special issue – Samskaping

Skrevet av Atle Ødegård

Et spesial nummer av tidsskriftet Akademisk Kvarter (Academic Quarter) har fokus på samskaping – co-creation. I omtalen av nummeret heter det bl.a at: 

During the past decade, co-creation and co-production have become significant buzzwords throughout society, often serving as processual means and as new solutions to complex societal challenges. Co-creation and co-production processes often involve a variety of stakeholders, and the terms indicate getting things done through democratic collaboration. This issue contains 11 papers concerning co-creation and co-production covering different areas.https://journals.aau.dk/index.php/ak

I en av artiklene skriver vi om utviklingen av en forskningsmetodikk som tar sikte på å kartlegge erfaringer med sosial innovasjon: 

An increased knowledge of innovation depends on high-quality re-search.  However, what aspects  of  innovation  impact  positive  out-comes for different actors? New insights call for the development of research methodology to be used to explore and investigate the phenomenon of innovation, i.e., processes and outcomes. In this paper, our aims are to a) describe the development of a conceptual model of social innovation at the micro level and b) describe the development of a quantitative methodology named the Social In-novation Measurement Model Questionnaire (SIMM-Q). We will also discuss some principal issues linked to research on social innovation and its relevance for co-creation.

Artikkelen ligger open access og kan leses her: 

https://journals.aau.dk/index.php/ak/article/view/7035/6009

Sustainable Nursing Leadership in Nordic Health Care Organizations

Skrevet av Frøydis Vasset

En artikkel av Vasset, F., Fagerstrøm, L og Frilund, M. (2021).  Langtidsledelse i helsetjenester i de Nordiske land. International Journal of Caring Sciences May-August 2021 Volume 14| Issue 2| Page 1527. 

http://www.internationaljournalofcaringsciences.org/docs/78_frilund_special_14_2.pdf

This is a book review of a Nordic book: Leadership in Nursing: Experiences from the European Nordic Countries. Switzerland: Springer Nature. The book reflects and describes the nursing leadership of research, clinical nursing leadership and the leadership of nursing education from Denmark, Finland, Norway, Sweden and Iceland.

Konklusjonen er:
We agree with Hafsteinsdóttir and all her Nordic colleagues. They emphasise that nurses need to strengthen their leadership competencies in health policy, academia, system improvement, evidence-based practice, and competency in specific content areas. As we mentioned above, the nursing leader’s role is to change the processes and positively impact the patients’ care qualities.

Children with breathing problems – A stress situation for prehospital employees?

Frøydis Vasset, professor ved Høgskolen i Molde og medlem i forskningsgruppen vår har i en artikkel sammen med Anja Vasset og Sven Inge Molnes studert hvordan prehospitalt personell (ambulansearbeider, sykepleier, lege, paramedic) beskriver sin erfaring med å håndtere små barm med luftveisproblem.

https://doi.org/10.18261/issn.1892-2686-2021-03-03

Konklusjonen er at prehospital helsepersonell er usikre på hvordan de skal håndtere luftveisproblemer og medisinsk utstyr til barn og blir svært stresset i slike kjente situasjoner. Utilstrekkelig opplæring og lite vedlikehold av kunnskaper kan være en årsak.  

https://www.idunn.no/nsf/2021/03/children_with_breathing_problems_a_stress_situation_for_p

PINCOM – på tysk

Av Atle Ødegård

PINCOM – som står for Perception of Interprofessional Collaboration Model – har i løpet av de ti siste årene fått en del oppmerksomhet – i forskning og som analyseredskap i praksis. 

Kort fortalt, handler PINCOM (og PINCOM-Q) om å forsøke å identifisere hvilke aspekter som inngår i tverrprofesjonelle samarbeid. Dette er viktig for å komme nærmere inn på hva fenomenet består av, noe som også gir muligheter for å forbedre det tverrprofesjonelle samarbeidet. 

Sagt på en annen måte – det er vanskelig (om ikke umulig) å få til gode samarbeid mellom f.eks profesjonelle og profesjonelle og brukere/pasienter, uten å vite hva vi mener med samarbeid. Er samarbeid noe som forutsetter motiverte medarbeidere, god kommunikasjon, god ledelse eller halt andre ting? I hvilken grad fremmer de ulike organisasjonskulturene som de profesjonelle er en del av samarbeid? Kanskje er det alt dette og mer til! 

I en helt ny artikkel – publisert i tidsskriftet International Journal of Integraded Care – har spørreskjemaet PINCOM-Q blitt anvendt for å undersøke hvordan profesjonelle som arbeider overfor barn og unge opplever tverrprofesjonelt samarbeid. Førsteforfatter på artikkelen er Astrid Jörns-Presentati – som arbeider ved Hamburg University of Applied Sciences. I sammendraget (abstractet) nedenfor finnes en kort beskrivelse av artikkelens innhold. 

Artikkelen er publisert såkalt open access og finnes her: https://www.ijic.org/articles/10.5334/ijic.5660/

En ny bok og kommunikasjon i klinisk og i sosialt arbeid

Frøydis Vasset (Høgskolen i Molde) og Sven Inge Molnes (NTNU) er redaktører for boken; Kommunikasjon i klinisk og sosialt arbeid. Denne boken kom ut i vår og kan brukes til alle helse og sosialprofesjoner. Det var planlagt at boken skulle brukes der konkrete kommunikasjonsutfordringer blir drøftet og har bare mindre innslag av teorier. Boken er utformet til bruk i bachelorprogrammene, men den er nå også brukt i ambulansefag og helsefag i videregående skole og brukes av barn og ungdomsarbeidere i barneskole.                                    I tillegg til oss redaktører så er det flere forfattere med i boken. Det er Berit Misund Dahl, Gerd Nordhus, Wenche Lervik og Marit Følsvik Svindseth fra NTNU i Ålesund og Helle Vasset fra barnevernstjenesten i Oslo.

NY BOK! Tverrprofesjonelt samarbeid i kriminalomsorgen

Skrevet av Atle Ødegård

Improving Interagency Collaboration and Learning in Criminal Justice System

I en helt fersk bok – gir forskere fra en rekke europeiske land innblikk i tverrprofesjonelt samarbeid innen kriminalomsorgen. Boka er et resultat av et EU prosjekt – som ledes av Professor Sarah Hean ved Universitetet i Stavanger og Bournemouth University.

Ekstra hyggelig er det at flere forskere fra Høgskolen i Molde fikk anledning til å bidra i denne boka – Siv Elin Nord Sæbjørnsen, Bjørn Kjetil Larsen, Stål Bjørkly, Karl Yngvar Dale, Kristin Røvik og Atle Ødegård.

På hjemmesiden til forlaget Palgrave Macmillan – kan vi lese:

This Open Access edited collection seeks to improve collaboration between criminal justice and welfare services in order to help prepare offenders for life after serving a prison sentence. It examines the potential tensions between criminal justice agencies and other organisations which are involved in the rehabilitation and reintegration of offenders, most notably those engaged in mental health care or third sector organisations. It then suggests a variety of different methods and approaches to help to overcome such tensions and promote inter-agency collaboration and co-working, drawing on emerging research and models, with a focus on the practice in European and Scandinavian countries. For academics and practitioners working in prisons and the penal system, this collection will be invaluable.

https://www.palgrave.com/gp/book/9783030706609

Om «collaboration» i forskning

Skrevet av Atle Ødegård

I går, da jeg skulle innom kontoret for å hente et par bøker, hadde noen festet et tidsskift i dørhåndtaket på kontordøra. Det var tidsskriftet Nature og på forsiden stod det: How to collaborate. The promise and pitfalls of partaking in team science. Jeg skjønte raskt at det var professor Stål Bjørkly som hadde vært på ferde (takk Stål 😊) – som nåværende kollega og tidligere PhD veileder vet han at jeg brenner for temaet «collaboration». Og nå hadde altså fenomenet «collaboration» nådd førstesiden på selveste Nature – tidsskriftet som så dagens lys tilbake i 1869!

Faksimisle av Nature 17/6 2021

Om tidsskrftet kan vi lese på hjemmesiden at: Nature is a weekly international journal publishing the finest peer-reviewed research in all fields of science and technology on the basis of its originality, importance, interdisciplinary interest, timeliness, accessibility, elegance and surprising conclusions. Nature also provides rapid, authoritative, insightful and arresting news and interpretation of topical and coming trends affecting science, scientists and the wider public. https://www.nature.com/nature/about

Tilbake til saken. I den utgaven jeg nå hadde fått levert på døra var det flere interessante artikler som altså handlet om samarbeid i forskning. Et par hadde fokus på forskersamarbeid som oppstod i forbindelse med Covid-19 pandemien. Veldig interessant lesing – der beskrivelser av samarbeid på tvers av landegrenser, kulturer og fagfelt får grundig oppmerksomhet.

Videre tar en artikkel tar opp det spennende – og til tider krevende temaet: How to tackle authorship disputes. Det viktigste poenget, slik jeg oppfatter forfatterene av denne artikkelen, er å være i forkant av eventuelle vanskeligheter som kan oppstå mellom forskere som samarbeider i et prosjekt. Dette gjelder både forfatterrekkefølge og hvilke bidrag den enkelte forsker vil komme til å ha i det aktuelle prosjektet. Tidlige avklaring (les: god og klar kommunikasjon!) vil kunne forebygge vanskeligheter som ofte oppstår i en publiseringprosess. I artikkelen gir forfatterene flere konkrete råd: https://www.nature.com/articles/d41586-021-01574-y

Det er liten tvil om at temaet forfattersamarbeid er spesielt aktuelt i våre dager – der vi ser at det blir stadig vanligere at antall forfattere på hver artikkel øker på. I en studie av over 30 millioner artikler registreret i databasen MEDLINE – viste det seg at antall forfattere økte fra 1.9 i 1975 til 5.9 i 2015. Det sier litt om hvilke potensielle samarbeidsutfordringer forskere står ovenfor. Antagelig burde temaet utforskers langt mer enn det har blitt gjort så langt. Det at tidsskrftet Nature nå har satt temaet så tydelig på dagsordenen – peker i retning at det vil komme mer!